تعرف على قصة الشاب اليمني خالد الذي اصبح حديث مواقع التواصل الاجتماعي في مصر

كريتر سكاي/خاص:

حصد مقطع فيديو لشاب يمني حصل على الإقامة المصرية تفاعلاً واسعاً بين الأوساط اليمنية والمصرية، وذلك بعد طريقته العفوية في الاحتفال بذلك من خلال مقطع فيديو.

وتفاعل الكثيرون مع المقطع الفيديو للشاب اليمني خالد عبدالله حسن حمود وهو يعبر عن فرحته بسهولة الحصول على الإقامة المصرية.. حيث صار خالد هو حديث مواقع التواصل الاجتماعي وعدد من القنوات التي قامت باستضافته.

وفي حوار مع قناة مصرية قال خالد:


- انت عملت فيديو " يا نهار اسود وملون " وعمل تريند جامد جداً بسبب فرحتك بإنك اخدت الاقامة في مصر.. كلمني عن حكايتك من الاول يا خالد؟

= أنا يمني وعشت طول عمري بالسعودية وجيت مصر قبل شهر واحد بس وكنت جاي مصر كذا بس حبيتها وقررت اعيش فيها لأني كان عندي حالة نفسية بقالي ١٠ سنين بس ارتحت بمصر.


- ليه كان عندك حالة نفسية بقالك ١٠ سنين يا خالد برغم ضحكتك الجميلة وطاقتك دي؟

= والله اشياء كثيرة مزعلاني.. من وانا صغير كنت اتمنى أكمل دراستي ويكون معايا اب بس ابويا اتخلى عني وسابني وما سأل عني وانا حاولت اوصله بس كان يقفل الخط في وجهي بس عشت مع امي والله احبها حب.. انا اتمنى اعوض امي عن كل تعبها عليا والله انا لو عطيت امي روحي وحياتي هكون اسعد انسان بالدنيا.


- درست ايه يا خالد؟

= ما درست ابداً بس الحمد لله اتعلمت لوحدي القراءة والكتابة.


- طب ليه مدخلتش مدرسة؟

= المدرسة كانت تحتاج اوراق وانا ما كان عندي اثبات هوية وما كان عندي حتى شهادة ميلاد الا لما صار عمري ٢١ سنة بسبب ابويا.


- مكنش عندك شهادة ميلاد لحد وانت عندك ٢١ سنة؟

= اه والله ابويا كان رافض يسجلني لحد ما دخلنا المحاكم وانا انتصرت واتسجلت الحمد لله واكتشفت انه ابويا ما بيحبني ولا عاوزني والله.. انا عانيت كتير بالحياة وما كنت بطلع للشارع حتى فيديوهاتي كلها بالبيت ما كنت اقدر اطلع للشارع بسبب ابويا.. والله كل فيديو انزله وانا بضحك فيه كنت بعده اقعد ابكي لحد الفجر وما حد كان يدري بيا.


- فلما جيت مصر حصل ايه؟

= انا ما كنت عندي اقامة بأي بلد.. كل البلاد رفضتني حتى السعودية اللي انولدت فيها ما عطتني اقامة فلما جيت مصر روحت قدمت على الإقامة وكنت متوقع اني مش هاخدها فلقيتهم قالولي ابصم هنا بس وتعالى هتاخد الاقامة بعد أيام والله وقتها حسيت بسعادة وفرحة غير عادية وعملت فيديو يا نهار اسود وملون ده وقولت انا مش هطلع من مصر تاني.


- والله احنا فرحانين بيك يا خالد وعاجبني انك رغم كل اللي بتحكيه ده بتضحك ومبتسم؟

= والله انا بقول الحمد لله كل شيء.. انا كل ما بحمد الله اكتر وبرضى ربي بيعطيني اكتر واكتر.. الله حـ ـرمني من الاب بس اهداني أحلى ام بالدنيا والله هي الأب والأم والأخت وكل شي بحياتي.. وحتى بابا انا مسامحه.. الله يسامحك يا بابا على كل اللي عملته فيا والحمد لله على كل شيء.. انا مبسوط يا رب